Vad är Situationsbilden?
En sammanställning av dina uppgifter hos social- och hälsovården kan kallas för situationsbild. Situationsbilden samlar ihop och hjälper att snabbt se din situation, de tjänster du utnyttjar och de bokningar och planer som gjorts för dig.
Vilka uppgifter visar Situationsbilden om mig?
Situationsbilden visar de klient- och patientuppgifter om dig som har antecknats i informationssystemen när du har haft kontakt med socialvården och hälsovården. Uppgifterna kommer i huvudsak till Situationsbilden från Kanta-tjänsterna. Vissa uppgifter kommer direkt från lokala informationssystemen.
Uppgifterna från andra organisationer än din egen välfärdsområde följer de tillstånd och eventuella förbud som lagts i Mitt Kanta.
Situationsbilden visar yrkespersoner vilka tjänster du har utnyttjat, dina centrala hälso- och vårduppgifter samt socialvårdens bedömningar, planer och beslut. Uppgifterna beskrivs närmare i punkten ”Vilka uppgifter kan samlas om mig?”
Vem ser mina uppgifter?
Dina uppgifter kan ses endast av sådana anställda inom hälso- och sjukvården som deltar i din service eller vård i den organisation för vilken du ger samtycke. Förutsättningen för att använda dina uppgifter är en ikraftvarande klient- eller vårdrelation. Dessutom ska den anställda ha ett nödvändigt behov av uppgifterna för sina arbetsuppgifter och en åtkomsträtt till en viss uppgiftsgrupp enligt bestämmelserna (15 § i lagen om elektronisk behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården).
Hur kan jag se vem som använt mina uppgifter?
Logguppgifter samlas in över all behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården. Uppgifter om den behandling som skett får du från de organisationer som deltagit i din service. Anvisningar och kontaktuppgifter finns på ditt välfärdsområdes webbplats.
Vilka uppgifter kan samlas om mig?
Dina uppgifter samlas på det sätt som behövs för genomförandet av din service, från patientuppgifter inom hälsovården och klientuppgifter inom socialvården, från tjänster för äldre, barnfamiljer och arbetsföra, från tjänster för personer med funktionsnedsättning samt rusmedelsvård och barnskydd.
Patientuppgiftsgrupper är förutom kontakt- och serviceuppgifter även
- orsak till vård, bedömningar, planer, genomförande och åtgärder
- mät- och testresultat, till exempel längd, vikt, blodtryck
- radiologisk undersökning
- laboratorieundersökning
- riskinformation, till exempel allergier
- vaccinering
- information som påverkar ärendehantering, att klara sig i hemmet och rörlighet, till exempel hjälpmedel, rörelsenedsättning eller hörsel
- sjukledigheter och andra separata intyg och utlåtanden
- uppgifter som sparats i samband med hemsjukvård
Klientuppgiftsgrupper är förutom uppgifter om kontakter, service och klientförhållanden även
- uppgifter om ärenden som öppnats i serviceuppgifter
- bedömningar, planer och beslut
- observationer som sparats i samband med hemservicen